Jdi na obsah Jdi na menu
 


palivo E85 II

30. 3. 2010

 Moje bádání a jednání vychází ze skutečnosti, že vše si testuju na autí z roku 1989, případné poškození čehokoliv pro mě tedy nepředstavuje problém - nepíšu dělejte to stejně jako já, jen dávám ve známost své zkušenosti a zjištění. Dělejme si každý co uznáme za vhodné, od toho máme každý svou hlavu a cit a díky tomu činíme svá rozhodnutí - když se já rozhodnu špatně vinu nikdy nehledám jinde , ale sám v sobě ...

Naleznete zde moje poznatky k palivu E85. Nejprve jsem zde zmiňoval testování s neupraveným motorem, ale to už není aktuální, proto bude v textu doplněno-aktualizováno o čerstvá zjištění a samozřejmě přínosnější budou asi zkušenosti po úpravě ... a jak jsem se vlastně k agroetanolu dostal?

Docela prostě :o) Volal mi tuhle známý, že prý co vím o tomto lihovém palivu za 21,90Kč/l a že ho zajímá jestli by to chutnalo jeho mazdě 323F 1,5i r.v. 96 a jak moc to má naředit s naturalem, taky jesli tím nějak neublíží motoru atd ... . Začal jsem široce teoretizovat, ale nevědom si vůbec základních charakteristik etanolu mu k tomu nakonec pouze řekl  ať to vyzkouší sám, naředí si to podle doporučení na pumpě a dá mi vědět :o) - to jsem se o prodeji E85 doslechl vůbec prvně . Dotyčný se pak neozval, až po měsíci jsem se dozvěděl, že se toho bál, tak to ještě nezkoušel, aby si nepoškodil motor, protože četl spoustu diskusí, kde to tak vyznělo ...

Samozřejmě mě to nedalo a hned jsem zjišťoval na internetu podrobnosti. Zajímalo mě hlavně jaké jsou nutné úpravy pro provoz na samotný E85 bez dalšího "ředění" naturalem. Konkrétní testy někoho s mazdou jsem nenašel, takže jsem na nic nečekal a do téměř prázdné nádrže tanknul za 500Kč, tudíž výsledný mix byl v tomto případě spíše tak E70. Dá se předpokládat, že po dalším tankování může ještě dojít k prohloubení "averze" motoru vůči pak již skoro "čistému" E85. Tím tak trochu dopředu prozrazuji, že na běžném benzíňáku  -bez úprav pro E85- rozdíl poznáte skutečně bezprostředně jakmile se tento "ekologický zázrak :o) " protlačí ke vstřikovačům (ale znovu upozorňuji, že se v tomto případě bavím o skutečně "čistém", tedy již dále s naturalem nemíseném E85 a autě bez úprav) . Po úpravách je to už o něčem jiném ...

Jinak jsem se o nové benzince s E85 zmínil otci, který si to přitankoval k naturalu 95 do Mitsubishi Colt 1,3 s el. řízeným karburátorem v poměru 1:1 a jediný rozdíl zaznamenal v delší prodlevě - "díře v plynu" při prudší akceleraci...) z toho vyplývá, že při rozumném poměru, který je nutno si vysledovat u každého motoru zvlášť, se mísením E85 s benzínem (možná až někde k hranici 1díl E85 ku 3dílům benzínu ? dodavatel E85 uvádí až 1:1...  ) - prakticky nemusí žádný negativní efekt projevit a naopak jde o to si etanolem stávající palivo "aditivovat -  a třeba i něco málo ušetřit  ... ale to už si musí zvážit a odzkoušet každý sám, tohle bude docela individuální.

U systémů vstřikování (s lambda sondou) je pomocí elektronického konverzního adaptéru Obrazekúprava na toto palivo vcelku jednoduchá a navíc lze autí provozovat prakticky bez zásahu řidiče jak na benzín, tak biolíh resp. jejich libovolné směsi avšak za předpokladu správně fungující  lambda sondy...

O něco náročnější úprava pak je mechanickými zásahy ( zvýšení tlaku paliva, předehřev paliva - vyhřívání lišty vstřikovačů apod...) Pokud by mělo jít o trvalé využívání samotného etanolu(E85) , tak je reálná přímo vým. vstřikovačů a pro lepší využití vysokého oktanového čísla pak zvýšení komprese...

 Komplikovanější přechod na E85 se ale dá obecně předpokládat právě u karburátorových systémů, kde je adaptabilita a variabilita zásahů pro navýšení paliva omezena (nutné zejména přetryskování, předehřev ...) .

.

***

.

Mou snahou bylo zjistit jak si poradí právě můj motor bez úprav hnedka rovnou  s "čistým" E85 (tj 85%lihu + 15%benzinu)  -  prozatím tak můžu potvrdit následující:

.

  • studené starty problematické ( myšleno nyní při cca 5 až 10st. celsia )  problematické znamená, že pokud na benzín startuju 1 - 2x po cca 2-3s, tak s E85 jsem jedno ráno zaznamenal už i 5 startů než motor naskočil ...
  • zatím si nedovedu představit chování motoru za většího mrazu, nejde jen o start, také během zahřívání jsou znatelné ( tu menší, tu větší ) výpadky v chodu "poškubávání" - možná mi to trochu s nadsázkou připomělo časy mé škody100 ,110LS a 105 :o) pozn.: původní 1drátovou lambda sondu mám už dávno vyměněnou za 4drátovou (ovládání vyhřívání přes relé ) proto můžu sledovat její signál už chvilku po startu a je evidentní, že  si téměř neustále motor musí vystačit s "chudší směsí"  jestliže s benzínem je v režimu zahřívání díky "natvrdo nastavené " bohaté směsi tahle mazda nejživější - s lihem na to můžu zapomenout...
  • stejně tak po zahřátí motoru  lze díky lambdametru pozorovat téměř po celou dobu a téměř ve všech režimech chodu motoru chudou směs. ECU pracuje ve zpětné vazbě "closed loop" na signál lambdasondy pouze na volnoběh a při zvýšených otáčkách na místě (bez zátěže).
  • během jízdy i během zvýšení otáček na místě je na mém motoru jakési"mrtvé okno", kdy mezi cca 1700 -1900 RPM  dochází i při pomalé akceleraci k výraznému poškubávání. ( patrno i na tomto videu, kde je během výpadků vidět propad signálu z lambda sondy - je to okolo 1m20s ) Vysvětlení k lambdametru: spodní červená LED=napětí 0,1V = chudá směs, horní červená LED=napětí1V=bohatá směs, dělení po 0,1V...

    Celkově shrnuto přináší použití tohoto paliva  -bráno bez dodatečných zásahů do motoru - znatelné snížení  jízdního komfortu.  To je nepříjemné zejména při potřebě prudké akcelerace. Motor jinak vytočit samozřejmě lze-  při vyšších otáčkách ( od 3800 rpm ) už významě ožívá :o), ale zkusit rychle sešlápnout v zátěži (při jízdě) plný plyn třeba v 1700rpm znamená rozčarování - nic se neděje..., několik sekund tak mám plynový pedál na podlaze a marně se snažím motoru pomoct do otáček myšlenkami na samozrychlující Toyoty :o)
  •  Avšak v regulaci volnoběhu  nevidím vážnější problém, tady si ECU vystačuje s továrními mapamy pro benzín ... lambda sonda příkladně pendluje a stejně tak si docela normálně užívám poklidnou jízdu pokud nepotřebuju od autí žádné zásadní výkony (mám samozřejmě snahu se vyhýbat právě zmíněným otáčkám kolem1800rpm... Uvidíme jaká bude výsledná spotřeba ... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  •  aktualizace 15.4. 2010 první zkušenost naznačila, že to co ušetřím na ceně 1l E85  skutečně téměř "dorovnala "zvýšená spotřeba, takže reálně jsem na E85 najel za 500Kč nějakých 230km _ pro představu : na cca 16l benzínu průměrně najedu cca 200km se spotřebou  8l/100km (na 22,8l benzínu tak teoreticky vychází 285najetých km) ...  na 22,8l E85 však najedu jen cca 230km při spotřebě  9,91l/100km ( to jest o 55km méně než připadá na stejné množství benzínu )
  • zhruba tedy u mě vychází o 1,9l/100km větší spotřeba při jízdě na "čistý" E85 oproti benzínu...  toto je teda  aktuální realita na mém autí vyhodnoceno po prvních dvou tankováních E85.     *pozn.  Abych nemusel každou chvíli k benzince a zároveň každému "testovacímu cyklu" dal větší váhu díky najetí většího počtu km po každém zásahu, nebo úpravě na motoru, tankuji vždy po 500Kč.  První cyklus (první tankování) jsem zkoušel bez jakýchkoliv zásahú do nastavení motoru a zdá se, že dosažená spotřeba je +- stejná jako v druhém cyklu, kdy jsem jezdil se zvednutým tlakem paliva "natvrdo"na 4barech ... tzn dojezd byl v obou případech přibližně stejný cca těch 230km (podotýkám ještě , že v mém případě  jde vesměs o krátké popojíž'dky cca 8km do práce a zpět, přes město...)

  • aktualizace 16.5. 2010  třetí a čtvrté tankování přineslo zlepšení díky zvýšení předstihu  a reálný dojezd se zvýšil na 250km, dá se tedy říct, že za 1000Kč na E85 najedu o cca 60 až 100km více než na benzín ( i když samozřejmě pouze díky jeho nižší ceně :o) .  Jinak jak se dalo očekávat cena "lihu" kopíruje pohyb benzínu, takže nedávno došlo k nárůstu ceny E85 z 21,90 na 22,50Kč/l ...

.

 Předpokládané následné úpravy a další již ne toliko amatérské testování ...

  1. první důležitá věc - zvýšení reálného množství vstříknutého paliva, buďto :

.

  • zvýšením tlaku paliva na liště vstřikovačů (tzn. čistě mechanické opatření za pomoci seřizovatelného regulátoru tlaku paliva , které by mělo být podpořeno záměnou seriového pal. čerpadla za výkonější , ideální by bylo z Xedose9 V6 KJ , které má ze všech V6 motorů největší max. tlak )
  • prodloužením délky vstřiku paliva (tzn. čistě elektronické opatření) - jde o instalací některého z konverzních adaptérů určených pro E85 (příp.  etanol E99 , metanol  apod.) Obrazek Obrazek

2.        to, že výkonnější zapalování napomáhá lepšímu spalování je obecně známo, proto chci výhledově upgrejdnout a osadit rovnou toto pěkně udělané   plasma zapalování (plánuju s tím jezdit i na "vodu do ostřikovačů..."  :o), které by mohlo zlepšit špatné studené starty a potenciální nezápaly v oblastech chudších (nebo špatně homogenizovaných) směsích, toto se netýká pouze lihového paliva, tyto nezápaly v některých specifických a zejména přechodových stavech se běžně můžou vyskytovat i při provozu na benzín... . Pokud máte někdo vlastní zkušenosti právě s tímto Aquapulserem budu rád, když mi sem písnete, díky.

.

*******************************************************

původní zde umístěné "vipíchnuté" texty z diskusí a odkazy na web. stránky (fora) s problematikou E85 jsem pro přehlednost přemístil sem:

/clanky/e85-odkazy-a-diskuse-na-internetu

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

E85 pohoda

(Karel, 3. 4. 2012 1:51)

Tankujeme 1:1 občas i jiný poměr třeba 20 l E85 na 15 l BA 95 a v pohodě. Spotřeba je stejná okolo 6,5-7 l / 100 km. Jediný problém který jsem pozoroval při jízdě městem je přehřívání. Chce to mít opravdu seřízené čidla, aby zapínala včas jinak je to špatně. Felicia 1,3 GLXi. Tady v Praze je pak trochu prblém i cena závidím Moravákům kteří to mají o nejen pár Kč ještě levnější, ale i tak na plné nádrži ušetříme okolo 400 Kč a to je za celý měsíc okolo 2000 na auto takže 4000 celkem. Šetříme si na CNG :)

pohoda,jazzzzzz....

(brtník, 18. 4. 2011 8:59)

E85 míchám v poměru 20l N95 a 30lE85 a po celý rok se neobjevil jediný problém...naopak,vuz jede mnohem lépe než na čistý N95,akcelerace je skutečně nesrovnatelná,motor se chová velmi pružněji,po městě 50tkou na 4verku,stačí polechtat plyn.pedál a kára akceleruje jak divá,žádné podřazování,jak se dělo u benzinu,spotřeba kupodivu zustává konstantní(co se týče palub.compu.).má osobní zkušenost,za cca 12měsícu.pravda,prominte,nejedná se sice o Mazdu,ale kára jako kára(víceméně)Ford Cougar 2.0 16v.

Re: pohoda,jazzzzzz....

(hahaaaaáááá, 8. 6. 2011 22:56)

Chlapi, tohle už jsem na pár webů o E85 psal...takže mám s ethanolem nalítané cca 120 000 km bez jakékoliv přestavby, vlastním mazdu 626 najeto (tahometrových) 250tis km - reálně si myslím o 100tisíc více.... Myslím, že to moc řešíte :D mírně se zvýší spotřeba, klesne výkon, (porovnání když v okolí nebyl k načerpání E85) v létě E85 jede skoro stejně, na zimu čerpám E85 s BA95 v poměru 1:1 takže při teoretickém poměru 50/50 startuju i při -20 °C (Odzkoušeno tuto a minulou zimu). Jestli máte auto starší 10 let nemá cenu si s tím lámat hlavu, auto vám bude sloužit dalších 5 let, pak už by jste ho stejně prodali cca za 10 tis (výhledové opravy by byly neúnosné - u každého auto po těchto letech prohnilá karoserie + nevýhoda ekologické daně) takže auto využít maximálně co to jde a pak do šrotu s ním... :D

E85 mám-nemám dát do nádrže?

(Petr, 15. 4. 2011 13:44)

Čaute,
mám Mazdu 323F 1,6 GLXI 66kW r.v. 1992. Kamarád mi řekl něco o E85 a chtěl bych to zkusit, ale mám strach, že auto bude KO. Prachy na překopání auta nemám tak bych to chtěl míchat třeba 1:1 abych se dostal na průměrnou cenu cca 30,-Kč/l. Nevíš co to s tím udělá? Zda to vubec nastartuju, jestli to pojede tak na pohodu aspon, nebo jestli se tak okt. čís. využije a naopak by to jelo líp a co spotřeba?

Dík moc za opovědi.

E85 zmizelo

(Richard Radonič, 5. 4. 2011 20:11)

Dobrý den. Já jsem začal míchat do benzínu E85 v pměru 1:1 a po všech stránkách je to PAÁDA! Jen s malým problémem, nedá se sehnat.Bydlím mezi Prahou a plzní a tam kde jsem tankoval jsou jen přivázané pistole ke stojanům.

zkušenost

(Rimmerak, 29. 3. 2011 10:24)

Já zkouším směs E85 a benzínu v karburátorové motorce s 650ccm jednoválcem (Suzuki XF650). 1:1 se objevuje kolem 3000 otáček škubání, jinak v pohodě. Studené starty ok, ale motor nemá pár sekund po nastartování sílu motorku rozjet a chcípne. Musí se to nechat tak 20 sekund natočený.
Při směsi kolem 30% ethanolu už je to v pohodě a téměř se nepozná rozdíl. Spotřeba +- stejná jako na benzín.
Na karburátoru jsem nastavil bohatost ze standardních 2,5otáček šroubku na 4.

Panda

(Honza, 30. 9. 2010 20:19)

Mám Fiata Pandu 1.1 a dnes jsem tam dal 2 litry E85 a v nádrži bylo ještě 10 litrů naturalu 95 a výkon šel nahoru.

Re: Panda

(Kuba, 30. 1. 2011 17:30)

Pukud natankuješ pouze 2 litry do 10l tak nárůst výkonu nemůžeš nikdy poznat..

Re: Re: Panda

(Smrťák, 8. 3. 2011 21:29)

2 litry E 85 se v 10 litrech benzínu ztratí jak pára nad hrncem.

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA