Jdi na obsah Jdi na menu
 


palivo E85

5. 4. 2010

Chceme-li si tedy ve svém autí vyzkoušet palivo E85 pak je nutno si uvědomit, že většina ECU (PCM...) není schopna ani prostřednictvím správně fungující lambdasondy dorovnat úměrně délku vstřiku potřebě jiného směšovacího poměru. Uvádí se 1 : 9 pro čistý etanol ( u E85 pak někde kolem 1:10) . U etanolu (E85)máme jinou "chemii " spalování s vyšším obsahem kyslíku ve výfuk. plynech, což z logiky věci přes lambdu hlásí PCM obohacovat směs, avšak tovární (benzínová) korekční data ve většině PCM mají strop ( LONGFT ) nějakých 25% + - a v konečném výsledku tak toto obohacení nedostačuje. Pokud dosáhneme tohoto stropu, dojde k uložení některého z chybových kódů ve vztahu k lambdasondě či tvorbě směsi ve smyslu "směs příliš chudá" - v mém případě poprvé (bez jakýchkoliv úprav ) ch.kód č.15 ("mrtvá lambda")  a následně "už jen" ch.kód 17 ( to je právě to dosažení stropu korekcí v režimu zpětné vazby zaznamenané po zvednutí tlaku na liště vstřikovačů ). ObrazekA samozřejmě u novějších vozů s více proekologicky laděným systémem se nám též rozsvítí MILka...

Z toho vyplívá i to, že spalování tedy v určitých režimech probíhá nedokonale vzhledem k tvorbě velmi chudé směsi a zároveň nám "schází palivo" při akceleraci, takže nelze vždy dosáhnout plného výkonu (což samozřejmě neplatí u upravených motorů :o) ...

Podle některých více zasvěcených do této problematiky by teoreticky šlo i bez přídavné elektroniky provozovat každé benzínové auto na E85 "pouhým" rozšířením korekčních limitů v PCM ...resp. úpravou softwaru, a je možné, že se s postupným rozšiřováním paliva E85 na toto zaměří i chiptuning. V těchto případech by odpadla montáž dodatečných adaptérů...

 Uvádí se, že v běžném benzínovém motoru je uvolněná energie spálené jednotky lihu  v porovnání se stejnou jednotkou benzínu o cca 30% menší. Tudíž zákonitě něco z toho co ušetříme na ceně paliva vždy opět promrháme díky vyšší spotřebě, otázkou je kolik to bude, což může být dost individuální ... a to nejdůležitější je samozřejmě cena E85, která  musí být nastavena tak, aby se vůbec vyplatilo o konverzi našich autí na líh uvažovat ...

***

... nyní ještě  "visí" ve vzduchu praktický dopad zrovna schválené novely zákona o biopalivech... , ale ať už si o tom myslíme cokoliv, jisté je, že pokud půjde cena biolihu dolů (resp. benzínu nahoru ) začne o provozu na E85 přemýšlet určitě čím dál víc lidí ... zde něco málo k produkci etanolu v ČR...

_____________________________________________________________

 ... ale zpět  k mému autí a úvodním dojmům po prvním tankování a jízdě bez úprav :o) takže konkrétně:

ECU má  snahu si ve zpětné vazbě na signálu z lambdasondy pokrýt podle svých benzínových map docela slušně volnoběžné otáčky, tady problém nemám, ale jinak to poškubává a při potřebě akcelerace musíte mít chvilku strpení :o) ... chvílemi si tak připadám skoro jako ve Š105 :o) další řešení a úpravy budou následovat a vše zde budu postupně zveřejňovat. Možná ani ne tak proto, že to má valného smyslu, ale proto, že mně to experimentování  baví a přeci jen je docela zábavné jezdit s tímto "pojízdným lihovarem" a sledovat reakce lidí když jim dáte ňufnout těch příjemně nasládlých "výparů" z výfuku :o)) ...

***

aktualizace 12.4. 2010 : nyní jezdím s "natvrdo" zvednutým tlakem na liště vstřikovačů na 4bar ( z původních 2,2bar) a to provizorně prostým zaškrcením průtoku paliva na přepadu... jde pouze o provizorní řešení bez speciálního  regulátoru tl. paliva _ průtok paliva je škrcen na vracečce za regul.tl.paliva ( stejně jako původní seriový i zamýšlený nový speciální nastavitelný tlak. regulátor pak bude regulovat  v návaznosti na podtlaku v sání )

Původní tlak seriového regulátoru a jeho kontrola : odpojením podtlakové hadičky musí dojít k nárůstu tlaku stejně tak jako při prudké akceleraci, kdy vlivem otevřené škrtící klapky dochází ke ztrátě podtlaku v sání(za škrtící klapkou). Během akcelerace (v zátěži) je potřeba velký tlak paliva, narozdíl od volnoběhu...

***

aktual. 20.4.2010 : 

dnes jsem pro "lenivější líh " zvednul předstih z původních "benzínových" 6st. BTDC ...

na dvojnásobek, tedy 12st. BTDC a větší živost motoru je rozhodně znát - vpodstatě jsem se těmito drobnými zásahy (zvýšením tlaku paliva a zvětšením základního předstihu na dvojnásobek) hodně přiblížil původním benzínovým vlastnostem motoru a dá se říct, že už jsem docela spokojen (pro klidnou jízdu to je naprosto dostačující, pro max. výkon by bylo nutno přecijen ještě bohatší režim... ) a to vše navíc s pozitivním dopadem na spotřebu  :o) Ještě zbývají špatné starty, které budu řešit až výhledově -  v plánu mám  i záměnu za  sníženou (zbroušenou) hlavu pro zvýšení kompresního poměru a tím lepší využití vysokého oktanového čísla tohoto paliva.

.

.

doplněno 22.6.2010 Každopádně moje autí (při současném poměru cen paliv) najíždí stabilně na E85 při každém tankování za 1000Kč o 60 -100km více, než bych najel na benzín a tak nemám vpodstatě co řešit - drobnou nevýhodou při provozu na E85 by pro někoho snad mohl být menší maximální dojezd na plnou nádrž oproti provozu na benzín ...

více o E85 ještě v mém dalším příspěvku zde ...

.

.

***************************************************************

ODBORNÉ ČLÁNKY

 

*********************************************************

VIDEA :

níže docela zajímavé video, které demonstruje objem uvolněných "sazí "- uhlíkové znečištění při prostém hoření stejného množství různých paliv: zajímavé je zejména první porovnání mixu 90%benzínu s 10% lihu a obráceně 85%lihu s 15%benzínu - tedy paliva komerčně prezentovaného jako E85

****************************************************************

 Ratnow Racing projektové auto, 2006 Subaru STi pod nickem "Ratnow II", jde na palivo E85 Biopalivo (109 Oktan) ...

 

Náhledy fotografií ze složky E85

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

E85

(Milan, 11. 3. 2011 15:15)

Také testuji, citroen xantia 1.8i16v zkouším poměr 1:1 s benzinem a jsem zvědavej na spotřebu jinak šlape jako hodinky bez úprav

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA