Jdi na obsah Jdi na menu
 


 zde je popis pozic (jednotlivých zdířek)

The Diagnostic Connector / DLC  (data link connector)  

Pin Name
Function
FEN
trouble code output (engine control computer)
MENS
switch monitor output (engine control computer)
TEN
diagnostic-mode input (engine control computer)
+B
switched battery voltage
GND
ground
FAT
trouble code output (automatic transmission control computer)
FBS
trouble code output (anti-lock brakes (ABS) control computer)
FAC
trouble code output (heater control unit)
FWS
trouble code output (? not documented for North American vehicles)
FSC
trouble code output (cruise (speed) control computer)
TAT
diagnostic-mode input (automatic transmission control computer)
TBS
diagnostic-mode input (anti-lock brakes (ABS) control computer)
TAC
diagnostic-mode input (heater control unit)
TWS
diagnostic-mode input (? not documented for North American vehicles)
TSC
diagnostic-mode input (cruise (speed) control computer)
FAB
trouble code output (air-bag diagnostic monitor computer)
IG-
igniter coil output (for connection to external tachometer)
GND
ground
TFA
diagnostic-mode input (water thermoswitch)
F/P
fuel pump relay coil (ground to activate fuel pump)
TAB
horn relay

/

not used

Obrazek

malá poznámka :  skutečné osazení  DLC (tedy počet skutečně fyzicky osazených zdířek) je závislé na typu, ročníku a hlavně výbavě každého vozidla ... např.: pokud vozidlo nemá např. systém řízení všech 4kol (4WS) - tak zdířky FWS a TWS osazeny zcela určitě nebudou...atd...

Pokud dále používám jistých výrazů a zkratek už jaksi automaticky, tak ještě pro pořádek jejich vysvětlení:

ECU (PCM) = řídící jednotka motoru IG ON   =  klíček zapalování v poloze ON GND = kostra vozidla (- pól akum.)
DZ = diagnostická zásuvka IG OFF = klíček zapalování v poloze OFF B+    =  kladné napětí akumulátoru

 

Postup pro vyčtení chybových kódů:   

   I. opatříme si  zkoušečku LED použitelnou pro 12V (lze jednoduše vyrobit...výpočet předřadného odporu např. zde) a kousek el. vodiče s vhodným koncem pro zasunutí do zdířky D.Z. (v nouzi lze např. využít i obyčejné kancelářské sponky ...)

 II. Vypneme zapalování a zkoušečku zapojíme dle popisu níže mezi zdířky  FEN a B+ (dbáme na polaritu)

III. Zdířku TEN ukostříme( můžem využít i přímo zdířku GND v diagn. zásuvce ) a zapneme zapalování (IG ON) - nyní už nám (jsou-li přítomny) ECU  indikuje kód závady, příp. více kódů počtem a délkou blikání...

Pokud se žádný kód nevyskytuje, LED se po IG ON rozsvítí na cca 2s  a poté zhasne.

 IV. po ukončení vyčítání chyb. kódů odpojíme LED zkoušečku a pomocný vodič ze zdířky TEN

Obrazek

    


 

Tip:  Zatímco vstupy jsou ECU monitorovány neustále, u výstupů je nutno pro vlastní načtení nejdříve ukostřit zdířku TEN a až poté zapnout zapalování , jelikož tyto jsou přezkušovány pouze asi 3s. po IG ON.  Tzn., že je vždy lepším řešením nejprve mít TEN na kostře a až teprve poté otočit klíčkem zapal. do IG ON. Takto se zaznamenají veškeré případné závady jak na vstupech, tak výstupech. Pokud máme nejprve IG ON a až poté ukostříme TENku, dojde k načtení závad pouze na vstupních obvodech...

 

pokud se nevyskytují žádné kódy závad, můžeme přejít k základnímu  seřízení motoru, které spočívá v zahřátí motoru na provozní teplotu (ideální je počkat  až se sepne a následně vypne ventilátor chladiče, čímž můžeme zároveň zkontrolovat správnou fci teplotního spínače, relé a ventilátoru). Vždy je ale na místě během zahřívání kontrolovat skutečnou teplotu motoru, jelikož už se mi vícekrát stalo, že majitel autí si nebyl vůbec vědom poruchy v el. okruhu ventilátoru ! (během jízdy se to ani nemusí projevit nápor vzduchu stačí, ale uvařit motor delším stáním nastartovaného vozidla - příp. pak i popojížděním v koloně jistě není problém...)

  • dále je ještě vhodné ověřit správnou fci spínačů el.zátěže . Toto za nás totiž ECU neudělá... tzn.: musíme mít jistotu že ECU má vždy možnost uzpůsobit dávku paliva, předstih, či střídu ISC ventilu aktuálnímu provoznímu stavu vozidla(konkrétně se jedná o spojkový a neutrálový spínač, spínače škrtící klapky, brzdový spínač, spínač ventilátoru topení(od 2polohy), spínač osvětlení, spínač vyhřívání,  A/C spínač a spínač ventilátoru chladiče ... 

...přesný postup možná někdy příště...

  •  podmínkou před vlastním seřízením motoru je absolutní těsnost výfukového traktu(alespoň části před katalyzátorem...) a kontrola vůle lanka plynového pedálu, ale vůbec i celková vizuální kontrola na případnou netěsnost sacího potrubí před i za škrtící klapkou atd ...

Obrazek

_____________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Obrazek

Ford and Mazda old diagnostic Mazda MECS connector

Pin
Number

Pin
Name
Description (may be empty)
1 FEN  engine self-diagnostic codes
2 +B  +12V
5 MEN  engine self-diagnostic codes
additional one-pin
connector
TEN  engine self-diagnostic codes

 

 

 

 

 

 

used in some Ford and Mazda models of 1988-1995's  zdroj:

 

 

 

 

 

.

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////